pige med bog

10 tips til at komme godt igennem din eksamen

9. og 10. klassernes mundtlige afgangsprøver nærmer sig, og måske er der en hjemme hos jer, der så småt begynder at kunne mærke nervøsiteten? Vi ved godt, at det kan være enormt nervepirrende at gå til eksamen. Derfor har vi lavet en guide, så dit barn kan føle sig klædt ordentligt på til at klare prøverne. Følg de ti eksamenstips herunder, så er vi sikre på, at I nok skal komme godt igennem eksamensperioden derhjemme.

1. Planlæg, planlæg, planlæg

Lige så snart du får datoen for din eksamen, så dan dig et overblik over hvilke emner, du skal have læst op på. Brug din kalender til at skrive ned hvilke dage, du skal læse til eksamen. Det er en god idé at tage et til to emner om dagen. Hvis du eksempelvis skal til danskeksamen, er det en god idé at have kendskab til de genrer, der kan optræde i prøven. Der er ikke noget værre end at sidde med pensummet dagen før. Det er vigtigt, at du giver dig selv tid til at læse op.

Den sidste dag sammenligner du dine emner. Find forskelle og ligheder. Dette vil hjælpe dig med at perspektivere til andre emner/genrer, når du sidder inde til eksamen.

2. Det er okay at holde en pause

Det er videnskabeligt bevist, at vi kun kan holde koncentrationen i maks 20 minutter af gangen. Derfor er det vigtigt at planlægge små pauser, mens du læser til eksamen. Du har sikkert prøvet at læse en tekst uden bagefter at kunne huske, hvad den handlede om. Det er et tegn på, at du skal holde en pause. Snup dig nogle snacks (læs punkt 10), drik et glas vand, gå lidt rundt og kom så op på hesten igen. Vi lærer alle meget forskelligt, så find ud af hvilken metode, der virker bedst for dig.

Et godt tip er også at sætte en alarm på 20 minutter. Det gør, at du ved, hvor længe du skal koncentrere dig, og hvornår du må holde pause (gå på Facebook). Man kan hurtigt komme til at overspringshandle, hvis man ikke har en klar struktur for, hvornår der skal holdes pause.

3. Luk ned for medierne

Organiser dit studierum og fjern alt, hvad der kan distrahere dig. Log af Facebook, Snapchat, Instagram og sæt din telefon på lydløs. Hvis telefonen brænder i lommen, så læg den eventuelt ud i køkkenet. Nogle kan bedst koncentrere sig, når de hører musik, eller når deres omgivelser er ryddet op, andre kan bedste lide at studere, når der er andre mennesker. Find ud af, hvad der virker for dig, og skab de bedste omgivelser for dig selv.

4. Brug mindmaps og post it-notes

Inddel dine emner i kategorier og brug visuelle redskaber som post it-notes eller mindmaps. Giv dig selv et overblik over emnerne. Skal du eksempelvis op i historie, kan du inddele de forskellige perioder og begivenheder. Du kan eventuelt lave din egen tidslinje. Hæng gerne dine noter op på væggen – brug dog ikke elefantsnot, hvis dine forældre har tapet! Gå lidt rundt på værelset og øv dig på dine udvalgte emner.

5. Snak til dit spejl

Hvis du skal op til en mundtlig eksamen, så øv dig på at fremlægge. Træn, hvad du skal sige, og husk det så godt, at du kan sige det, selv hvis din lærer var iført et klovnekostume. Det kan være en rigtig god idé at optage din fremlæggelse inden eksamen. Hvis du ser videoen igennem, vil du meget hurtigt få et overblik over din egen præstation, og hvor du skal øve dig ekstra meget. Det kan virke grænseoverskridende, men det er virkelig effektivt.

6. En læsegruppe er vejen frem!

Aftal med nogle af dine klassekammerater at danne en læsegruppe op til eksamen. I læsegruppen kan I hjælpe hinanden med at forstå de forskellige emner. Skal I eksempelvis op i fysik og derfor har behov for at huske en masse formler og begreber, så lav et vendespil med de formler og begreber, I skal kunne. Træk et kort og forklar begrebet for dine venner. Det lyder måske lidt barnligt, men det virker!

7. Gå ikke tidligt i seng dagen før din eksamen

Dette lyder måske som et dårligt råd. Men mange tror, at de skal gå til køjs flere timer før end de plejer. Det er en dårlig idé, medmindre at du er usædvanligt træt. Hvis du går alt for tidligt i seng, risikerer du at ligge og gøre dig selv nervøs med spørgsmål som ‘har du nu styr på det hele?’, ‘Har du husket alle hjælpemidlerne?’, ‘Har du kigget rigtigt på tidsplanen?’, ‘Har du husket at sætte mindst tre alarmer?’ Nej, gå i seng som du plejer. Så længe du får sovet mindst otte timer, skal det hele nok gå.

8. Få købt nogle mapper

Inddel dine emner i mapper eller filer, således at du under din forberedelsestid kan finde frem til de relevante noter hurtigt. Skriv gerne dine noter om til små korte sætninger, så du ikke skal lede længe efter budskabet. Gør det så let for dig selv som overhovedet muligt – det gør din forberedelse meget mindre nervepirrende.

9. Tro på dig selv

Ens eksamen er i høj grad afhængig af ens mentale tilstand. Lad være med at panikke over din eksamen; Hvis du er forberedt og har gjort dig umage, skal det hele nok gå. Hvis eksamen stadig gør dig nervøs og utilpas, så prøv at huske på, at én enkelt eksamen ikke vil have den store indflydelse på din fremtidige succes. Her er et par måder, hvorpå du kan arbejde med din tankegang:

  • Mind dig selv om, at det ikke er et spørgsmål om liv eller død.
  • Beløn dig selv, når du har været til eksamen – uanset resultatet.
  • Tænk positivt om dig selv – Tænk på alt det hårde arbejde, du har lagt i din forberedelse.
  • Skriv ned, hvad du kan gøre bedre til din næste eksamen.

10. Husk din vandflaske og dine gulerødder

Som et sidste tip vil vi minde dig om væsentligheden af din kost. Selvom McDonald’s er meget fristende, så hold dig til en næringsrig kost som frugter, grøntsager, nødder, bønner, æg osv., der giver brændstof til hjernen. Du kan altid snuppe en cheeseburger på den anden side af eksamen. Drop samtidig din Marsbar, da den indeholder en masse sukker, der helt sikkert vil få dig til at køre død i din forberedelse.

Drik et stort glas vand og spis en banan, inden du tager hjemmefra. Vand sørger for, at du ikke dehydrerer, og bananen er god benzin til din hjerne.

 

Rigtig god eksamen!

Husk, at du kan modtage gode råd og guides som denne direkte i din indbakke ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev.

Skriv et svar