Kodning for børn – Intro til Scratch

Hos ElevAkademiet tør vi godt indrømme, at vi er ret nørdede. Alt hvad der har med computere og robotter at gøre, kan vi ikke holde fingrene fra. Vi har længe tænkt over, hvordan vi kan gøre det nemmere for forældre og børn at gå i kast med programmering. Derfor har vi bestemt os for at lave en serie blogindlæg, der har særlig fokus på at gøre det nemt og overskueligt at komme i gang med programmeringsuniverset.

Vores første serie af blogindlæg kommer til at handle om programmet Scratch, og om hvordan man kan programmere seje animationer og historier. Når vi er kommet godt ind i Scratchuniverset, begynder vi at bruge vores små animationer til at lave computerspil.

Hvad er scratch?

Det er nemmest at forklare Scratch ved at vise et lille eksempel på, hvad man kan lave med det:

Nedenfor ses små animation, som er programmeret i Scratch.

Tryk på det grønne flag for at afspille. Vil du stoppe animationen igen, skal du trykke på det røde stoptegn i højre hjørne.

Ved ovenstående animation skal du trykke på space knappen for at skifte mellem flere forskellige animationer.


Dette er noget alle kan lære at lave. Det er da fedt!

Scratch er et gratis program(og også et programmeringssprog), som kan bruges af alle til at programmere animerede sekvenser, historier og små computerspil.
Programmet og sproget er meget simpelt opbygget, men tager udgangspunkt i, at man lærer den logik der ligger bag programmering at kende. Det kan derfor fungere som et springbræt til de mere avancerede sprog.

Scratch er ikke et program som skal downloades til din computer. Det er en browserbaseret editor. Det betyder, at du bare åbner det gennem din browser lige meget hvor du er, og hvilken computer du sidder ved.

Det var en super kort intro til Scratch, mere behøver man faktisk ikke at vide for at komme igang.

 

 

Sådan kommer du igang.

  • Gå ind på https://scratch.mit.edu/
    Det kan godt virke lidt overvældende, men man skal bare lige gennemskue, hvor man skal starte. Det allerførste du skal gøre er at oprette dig som bruger. Det gøres oppe i højre hjørne af menuen, hvor der står “Meld dig ind i Scratch” – Her opretter du et brugernavn og en kode. Når du opretter dig som bruger, bliver det muligt for dig at gemme de projekter, som du er i gang med. Når du har oprettet dig på Scratch bliver det lidt mere overskueligt. Du har stadig rigtig mange valgmuligheder, men prøv til en start at se bort fra disse. Tryk hvor der står “lær hvordan man laver et projekt.”

 

  • Inden vi går i gang med at prøve at animere gennemgår vi lige interfacet/arbejdsfladen på computerskærmen. Her kan man bruge 5 minutter på at svede lidt over, at man allerede har lyst til at opgive. Men fortvivl ej. Der skal ikke særlig meget til, før man faktisk har lavet sin første lille animation eller sit første spil.

  1. Scene – Det er området, hvor det som du koder vises.
  2. Her kan du indsætte en baggrund på din scene.
  3. Dette område er til dine sprites. Et sprite er en figur/et objekt som du gerne vil animere.
  4. Scripts er den menu, hvor du kan finde de forskellige kodeklodser.
  5. Dette er området, hvor du koder og kaldes scripts-området.

For at give lidt mere mening til scene-området kan du indsætte et koordinatsystem som baggrund. Det giver dig en god fornemmelse af de forskellige værdier, som kan indgå i din kode. For at indsætte en baggrund trykker du på det lille billede helt til venstre ved punkt 2 ovenfor. Der kommer her et vindue frem med en masse baggrunde, som du kan indsætte i din scene. Dem kan du undersøge senere. På nuværende tidspunkt skal du gå helt ned i bunden, og der finder du en baggrund som er et koordinatsystem. Denne baggrund markerer du og trykker ok. Så kommer din scene til at se ud som nedenstående billede:

Nu er du klar til komme igang med at lave din første lille kodesekvens. 

  • Kigger du til højre på skærmen, er der en lille film med Scratch “katten.” Her kan du trykke på knappen “start moving” (nu bliver det meget tydeligt, at Scratch ikke er oversat helt til dansk). Den første øvelse går ud på at prøve at få katten til at bevæge sig 10 trin (steps på engelsk). Dette er et script (se punkt 4), som findes under kategorien – bevægelse. Som det bliver vist i den lille hjælpefilm til højre, skal du nu hive den klods der hedder 10 trin over i dit scripts-område (punkt 5). Du kan placere klodsen, hvor du har lyst til i dette område. Du kan til hver en tid trykke en gang med musen på dine blokke med kode og på den måde se, hvad katten gør i dit scene-område.
  • l næste trin lærer du, hvordan du tilføjer lyd. For at kunne tilføje lyd til dit program skal du vælge en ny kategori af scripts. Den hedder: lyd. Når du markerer denne kategori, får du nye scripts (kodeklodser), som du kan bruge. Du hiver nu den klods som hedder “spil tromme (1) i (0,25) slag” hen i dit scripts-område og sætter den fast under din første blå klods.
  • Trykker du på næste ved den lille hjælpefilm til højre, kan du se, at der skal tilføjes endnu to scripts(kodeklodser). Denne gang skal der dog redigeres i klodsernes tal. De tal der er i det hvide område kan nemlig ændres. De kaldes variabler. Nummer 3 klods du tilføjer med funktionen “gå (10) trin” ændrer du til at der står (-10). Står der + betyder det, at katten bevæger sig frem. Ændrer du det til – betyder det, at katten bevæger sig tilbage. Her efter tilføjer du funktionen “spil tromme (1) i (0,25) slag” fra lyd kategorien. Denne ændre du også. Ved 1 tallet er der en lille pil. Dette betyder at du faktisk kan få lov til at vælge et andet instrument. Når du vælger, kan du også kort høre lyden på instrumentet. Din kodesekvens skulle nu gerne se ud som på ovenstående billede. Trykker du nu på hele blokken af kodeklodser, du har samlet kan du se din lille sekvens, som du har kodet, både med bevægelse OG lyd! Det er ikke meget katten bevæger sig. Du kan prøve at ændre i dine variabler og se om du kan få katten til at bevæge sig mere.
  • En sidste ting der er vigtig at få med, inden du går på opdagelse i dine to scriptskategorier, som vi har berørt i dag, er at du skal lære at gemme din kode.  Du kan over dit scene-område give dit projekt et navn. Jeg har kaldt mit “Mit Første Scratch Projekt.” Kigger du nu helt øverst i højre hjørne, ved siden af dit brugernavn, kan du se der står “gemt.” Det betyder at du roligt kan lukke vinduet. Når du gerne vil finde dit projekt frem igen, kan du trykke på dit brugernavn og vælge “mine sager”

I dette blogindlæg er du nu kort blevet introduceret til Scratch interfacet. Du har lært om Scripts og variabler og lavet din første lille kode. Men det sjove kommer først nu. Inden vi i næste uge fortsætter har jeg en lille opgave til jer. Man lærer nemlig bedst ved selv at prøve sig frem og gøre sig nogle erfaringer. Derfor er opgaven at lave kodestykker/sekvenser, hvor der indgår forskellige Scripts fra kategorierne bevægelse og lyd. Prøv jer frem og lær de forskellige scripts i de to kategorier at kende. Jo mere fortrolige I bliver med de to forskellige Script kategorier, jo nemmere bliver det også senere at være kreativ og lave mere avancerede kodestykker.

I næste indlæg gør vi projektet mere avanceret og ser på de to script kategorier, der hedder styring og udseende. Derudover skal vi også prøve at dele vores projekt, så andre kan se, hvad vi har lavet. Det er nemlig en stor del af det at “Scratche.” Men det vil jeg uddybe i næste indlæg.

TIP: Hvordan sletter jeg et script(en kodeblok)?
Er du kommet til at trække et script ind i dit script-område, som du ikke ønsker alligevel, så trækker du det blot ud af området og så bliver det slettet.

Skriv et svar