Lær dansk og matematik med Pokémon GO

Efter at Pokémon GO blev lanceret i juli 2016, er antallet af børn og unge i parker, byer, skove og grønne områder næsten eksploderet. Du tror måske, at de unge endelig har indset, at det er sjovere at lege eller hænge ud udenfor end at sidde foran computeren. Men vi må skuffe dig, de unge har ikke fået en åbenbaring. Denne pludselige trang til frisk luft og naturoplevelser er resultat af fænomenet Pokémon GO.

Da Pokémon GO blev lanceret i Danmark ramte spilleappen alle overskrifter, og blev det helt nye hos børn og unge. Overvej det lige et øjeblik, en app som kan motivere børn og unge til at dyrke motion, og samtidig lære noget, det lyder næsten for godt til at være sandt. Men det er det ikke. Hos ElevAkademiet elsker vi, at bruge vores elevers interesser til at skabe en god undervisning, og da Pokémon Go fylder en stor del hos mange af vores elever, har vi valgte at dele vores bedste undervisningaktiviteter, som alle tager udgangspunkt i spillet. Disse aktiviteter kan benyttes af lærere, privatlærere, forældre og alle som ønsker at giver børnene en faglig oplevelse med spillet Pokémon GO.

for at downloade appen kan I følge dette link – https://itunes.apple.com/us/app/pokemon-go/id1094591345?mt=8

Bemærk at appen ikke fungerer optimalt på tablets, da der er brug for netværksdækning for at spille spillet.

Matematik

Matematik er et fag som kan benyttes i stort set alle sammenhænge, så hvorfor ikke kigge på hvordan vi kan få matematikundervisning ind i Pokémon GO. Spillet har mange muligheder for at eleverne kan beskæftige sig med matematiske emner. Eksempelvis kunne eleverne regne på sandsynligheden for at få en bestemt pokemon, eller lave et statistisk billede der beskriver hvilket niveau ens Pokemon skal have, for at man kan overtage et gym, der kunne også beskrives hvor stor en procentdel af de lokale gyms der er overtaget af de forskellige typer af pokémonhold – rødt, blåt eller gult hold. For at indskrænke os lidt, har vi valgt to aktiviteter til faget matematik, de kommer her: 

Pókestop – kom af sted.

Fag: Matematik

Klassetrin: udskoling

Eksempel på opgave:

Du går 5 km/t, du løber 10 km/t. Du kan højeste løbe i 20 min. Tegn ruten som viser hvor mange pókestops du kan nå på 1 time.

Brug googlemaps til at finde afstanden fra pòkestop til pókestop. Læreren kan eventuelt have plottet nogle stops ind på et kort i forvejen.

Kort over pokéstops findes her

https://www.google.com/maps/d/edit?mid=1aVTPwclrORU9sYvMNwBQNaAe5mI

Denne opgave kan varieres i sværhedsgrad. Eleverne kan enten vælge at arbejde med målestok, eller blot finde afstanden på googlemaps, for derefter at beregne hvor lang tid det tager at komme rundt til de forskellige stops.

Faglige mål:

I denne opgave arbejder eleverne med måleenheden kilometer i timen. Eleverne skal lære hvad denne enhed betyder, og hvordan den bruges. De arbejder samtidig problemløsningorienteret, da der ikke er et korrekt svar til opgaven, det er blot elevernes kreativitet der skal danne grundlag for udarbejdelsen af forskellige pokéstopruter i lokalområdet.

Udklæk æg

Fag: matematik

Klassetrin: Mellemtrin og udskoling

I spillet er det muligt at udklække forskellige æg. For at udklække et æg skal man gå enten 2 eller 5 km.

Screenshot

Screenshot af Pokémon items

Eksmpel på opgave:

Tegn en rute som viser hvor langt du skal gå for at udklække dine æg.

Du kan maks udklække to æg på samme tid.

Her er det en god idé at læreren på forhånd har printet et kort over området og skrevet målestoksforholdet ned på kortet.

Faglige mål:
Eleverne skal I denne opgave blive bevidste om måleenheden km. De skal kunne koble km enheden til noget konkret – en rute i lokalområdet. Elever på mellemtrinnet kan have svært ved at forholde sig til måleenhedernes betydning, derfor kobles det i denne opgave sammen med at udklække æg.

 

Bliv pokéstops professor

Fag: dansk, historie

Klassetrin: mellemtrin.

13639500_10209210026464221_282176728_o

Screenshot af pokestop

Opgave eksempel:

I skal I denne opgave vælge et pokéstop som ligger i området. Gå hen til pokéstoppet og undersøg det. Du skal svare på følgende spørgsmål:

Hvordan ser pokéstoppet ud?

Hvordan kommer man der hen?

Hvad viser pókestoppet – handler det om en person, et sted, eller en bygning?

Find information om stedet på nettet, og fremlæg informationerne om jeres pókestop til de andre i klassen.

Faglige mål

I denne opgave arbejder eleverne med at opsøge og finde information om et monument i deres lokalområde. Der arbejdes aktivt med elevernes kompetencer til at kunne udvælge relevant information, samt at formidle denne information til deres klassekammerater. Derudover arbejder eleverne med at beskrive en lokation i lokalområdet, dette medvirker til at de skal benytte sig af adjektiver. At være bevidst om udvælgelsen og brugen af adjektiver er vigtig for elevernes skriftlige udvikling.

Skriv et svar