Forskernes tips: Denne type ros styrker dit barns tro på sig selv

Nogle børn elsker at lære og bliver ikke afskrækkede, selvom de stilles over for nye udfordringer. Andre kan nemt miste troen på deres egne evner og dermed motivationen, især hvis noget føles svært. Netop troen på, at man kan, har en stor indflydelse på børns generelle trivsel og påvirker således også deres faglige udvikling og præstationer i skolen.

 

Med udgangspunkt i anerkendt amerikansk motivationsforskning hjælper vi dig her med at blive klogere på, hvordan du ved hjælp af den rigtige ros kan være med til at give dit barn den grundlæggende tro på, at han eller hun kan. Også selvom fejl og uperfekte resultater er en del af processen. Har dit barn en grundlæggende tro på sig selv og sine evner, bliver han eller hun nemlig også mindre bange for at fejle. Og netop børns forhold til fejl, har en stor betydning for, hvordan de har det med at lære nye ting.

 

Som forælder spiller du en vigtig rolle for dit barns tro på sig selv. Børn søger naturligt voksnes feedback, og den måde, feedbacken gives på, kan være med til at påvirke børnenes valg efterfølgende. Når du roser dit barn for et stykke arbejde, har det betydning, om du fremhæver dit barns resultater eller den indsats, dit barn har lagt i arbejdet. Motivationsforskningen viser nemlig, at børn, der bliver rost for deres intelligens og hvor dygtige, de har været til at løse en given opgave, klarer opgaveløsning markant dårligere end børn, der bliver rost for deres indsats, procesudvikling og hvor hårdt og godt, de har arbejdet. Men hvorfor?

Dine ord har betydning for dit barns tro på sig selv 

Når du fremhæver noget, dit barn er, eksempelvis klog og god, vil han eller hun tro, at det er vigtigt at have disse evner. For at blive ved med at se klog og god ud, kan det resultere i, at dit barn forsøger at undgå situationer, hvor der er risiko for at fejle. Dermed vil dit barn måske ubevidst vælge opgaver, han eller hun ved, er nemme at løse. Det kan resultere i, at dit barn vil blive usikker og ikke tro på sig selv, når han eller hun møder udfordringer eller svære opgaver.

 

Hvis du i stedet fremhæver det, dit barn gør, eksempelvis at han eller hun arbejder hårdt på en opgave, har gjort sig umage, eller blev ved med at prøve, selvom det var svært, så vil dit barn lære, at det vigtige er, at man prøver og udvikler sig. Og at man ikke er en fiasko, bare fordi resultatet ikke er fejlfrit. Denne grundlæggende følelse kan have stor betydning for dit barns tro på sig selv og generelle trivsel på sigt. Ligesom det kan resultere i, at dit barn tør at kaste sig ud i svære opgaver og ikke mister engagementet eller gejsten, selvom processen er problemfyldt.

 

Fem forsker-tips til hvad du skal fremhæve, når du roser dit barn

1. Fremhæv det, dit barn gør

Fokuser på, hvordan dit barn gik til og løste opgaven. Øv dig i at fremhæve dit barns indsats, handlinger og strategier frem for resultaterne. Brug formuleringer som “du lod dig ikke gå på, da det blev svært”, “du blev med at prøve”, “du arbejdede hårdt”. Undgå at sige, “du er talentfuld”, “du er klog”, “du er god”.

 

2. Sig til dit barn, at hjernen er ligesom en muskel

Væn dit barn til at tænke på hjernen som en muskel, der kan vokse og strække sig, når den arbejder hårdt og vedholdende. Hvis dit barn har et tankesæt, der ser et udviklingspotentiale i hjernen, så kan dit barn også tro på, at han eller hun kan træne sin hjerne til at blive bedre og lære ting, den ellers har haft svært ved. En af måderne, du kan rose på, så du kan styrke et udviklende tankesæt hos dit barn, er ved at sige, ‘når du lærer at løse det her svære regnestykke, så vokser din matematikhjerne’. Det er bedre end formuleringer som ‘ikke alle er gode til matematik, bare gør dit bedste’, fordi dit barn så tænker på sine evner som medfødte og ikke noget, der kan ændres, så hvorfor overhovedet prøve. Øv dig også i at sætte ‘endnu’ bag på din ros.  Så i stedet for at sige, ‘måske er matematik bare ikke lige dig’, så sig ‘måske er matematik bare ikke lige dig endnu.’

 

3. Ros dit barn for at prøve at lære noget nyt

I stedet for at rose dit barn for noget, han eller hun allerede kan, og som du har set flere gange, så fokuser på at rose dit barn, når han eller hun prøver at lære noget nyt. Selvom dit barn fejler og har rigtig svært ved det, så opmuntr dit barn til at blive ved med at prøve og ikke være bange for de fejl, som ukendt grund kan medføre. Det kan du gøre ved at bruge formuleringer som “godt, at du prøver”, “godt kæmpet” og “det er ikke meningen, man skal kunne alt fra starten”.

Hvis dit barn går i stå, kan I sammen snakke om, hvad dit barn har gjort, der ikke har virket, og hvad han eller hun mon kan gøre, der kunne virke, i stedet.

Hvis dit barn viser dig noget, som du ved, at han eller hun kan i forvejen, kan du rose dit barn på en måde, der opmuntrer ham eller hende til at prøve noget nyt. Sig eksempelvis “Sejt, hvad kan du så gøre med det nu?”

 

4. Vis interesse frem for at bedømme

I nogle situationer kan du på en begejstret og engageret måde ‘bare’ vise interesse i stedet for at rose og bedømme dit barns bedrift. Spørg eksempelvis interesseret ind til, hvordan dit barn klarede den svære bane i computerspillet, eller hvad han eller hun gjorde for at løse regnestykket, selvom det ikke gik op de første tre gange. På den måde hjælper du dit barn til at blive klogere på sin egen proces og selv bedømme, hvilke handlinger og strategier, det er, der gør ham eller hende stolt og giver det fremviste værdi for dit barn. Netop følelsen af, at noget ikke kun har værdi, når det bliver bedømt af andre, er en af de vigtigste veje til, at dit barn kan føle, at han eller hun kan.

 

5. Ros ærligt

Måske kan man som forælder føle, at ens ros skal fungere som et plaster på såret, hvis ens barn har aset og maset med en svær opgave. Dog kan det have den modsatte effekt, hvis du roser dit barn blændende for noget, hvor det reelt er gået helt i fisk. Dit barn vil godt være bevidst om sin egen fejl og kan i stedet få følelsen af, at du tror, han eller hun kan meget mere, end hvad tilfældet er, og derfor bliver bange for at ikke at lykkes og skuffe dig. Derfor er det bedre, at du er ærlig i din ros og i stedet fokuserer på at opmuntre dit barn til ikke at lade sig slå ud. Sig eksempelvis “Øv, det gik ikke denne gang, lad os tale om, hvad du kan gøre anderledes en anden gang” i stedet for at sige “JEG ved, du kan”.

 

Følg os på Facebook for at holde dig opdateret og få gode tips og tricks til dit barns faglige udvikling.
Kilder
  • “Child development: The right kind of early praise predicts positive attitudes toward effort”, https://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130212075109.htm
  • “Ny viden: Sådan roser du så det virker”, http://nordicparenting.dk/2016/11/16/bedste-foraeldre-kan-goere-deres-boern-tror-paa-kan/
  • “The 10 best ways to Praise your child”, http://www.bestofparenting.com/what-the-experts-say-about-praise/
  • “How not to talk to your kids”, http://www.nymag.com/news/features/27840/ 
  • “Carol Dweck revisits the ‘Growth Mindset'”, https://www.edweek.org/ew/articles/2015/09/23/carol-dweck-revisits-the-growth-mindset.html?roi=echo4-33136518890-80450479-171745b1f4f18cf90e87bbe990498f64&cmp=eml-eb-wel1.6

 

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.