pokemon-go-i-sommerferien

Lær dansk og matematik med Pokémon GO

Efter at Pokémon GO blev lanceret i juli 2016, eksploderede antallet af børn og unge i parker, byer, skove og grønne områder. Selvom appen nu er et par år gammel, er vi hos ElevAkademiet slet ikke klar til at ligge den i glemmebogen.

Da Pokémon GO blev lanceret i Danmark ramte spilleappen alle overskrifter, og blev det helt nye hos børn og unge. Overvej det lige et øjeblik; en app, som kan motivere børn og unge til at dyrke motion, og samtidig lære noget, det lyder næsten for godt til at være sandt, men det er det ikke. Hos ElevAkademiet elsker vi, at bruge vores elevers interesser til at skabe en god undervisning, og da Pokémon GO fylder en stor del hos mange af vores elever, har vi valgte at dele vores bedste undervisningaktiviteter, som alle tager udgangspunkt i spillet. Disse aktiviteter kan benyttes af lærere, privatlærere, forældre og alle som ønsker at giver børnene en faglig oplevelse med spillet Pokémon GO. 

For at downloade appen kan I følge dette link.

Bemærk at appen ikke fungerer optimalt på tablets, da der er brug for netværksdækning for at spille spillet.

Matematik

Matematik er et fag som kan benyttes i stort set alle sammenhænge, så hvorfor ikke kigge på hvordan vi kan få matematikundervisning ind i Pokémon GO. Spillet har mange muligheder for at dit barn kan beskæftige sig med matematiske emner. Eksempelvis kunne han eller hun regne på sandsynligheden for at få en bestemt Pokémon, eller lave et statistisk billede der beskriver hvilket niveau ens Pokémon skal have, for at man kan overtage et ‘gym’, der kunne også beskrives hvor stor en procentdel af de lokale ‘gyms’ der er overtaget af de forskellige typer af pokémonhold – rødt, blåt eller gult hold. For at indskrænke os lidt, har vi valgt to aktiviteter til faget matematik, de kommer her: 

Pókestop – kom af sted.

Fag: Matematik

Klassetrin: udskoling

Eksempel på opgave:

I går 5 km/t, I løber 10 km/t. I kan højeste løbe i 20 min. Tegn ruten som viser hvor mange pókestops I kan nå på 1 time.

Brug googlemaps til at finde afstanden fra pòkestop til pókestop. I kan eventuelt have plottet nogle stops ind på et kort i forvejen.

Kort over pokéstops findes her

Denne opgave kan varieres i sværhedsgrad. I kan enten vælge at arbejde med målestok, eller blot finde afstanden på googlemaps, for derefter at beregne hvor lang tid det tager at komme rundt til de forskellige stops.

Faglige mål:

I denne opgave arbejder I med måleenheden kilometer i timen. Dit barn skal lære hvad denne enhed betyder, og hvordan den bruges. Han eller hun arbejder samtidig problemløsningorienteret, da der ikke er et korrekt svar til opgaven, det er blot kreativiteten der skal danne grundlag for udarbejdelsen af forskellige pokéstopruter i lokalområdet.

 

Udklæk æg

Fag: matematik

Klassetrin: Mellemtrin og udskoling

I spillet er det muligt at udklække forskellige æg. For at udklække et æg skal man gå enten 2 eller 5 km.

pokémon go items screenshot

Eksempel på opgave:

Tegn en rute som viser hvor langt I skal gå for at udklække jeres æg.

I kan maks udklække to æg på samme tid.

Her er det en god idé at du på forhånd har printet et kort over området og skrevet målestoksforholdet ned på kortet.

Faglige mål:
Dit barn skal i denne opgave blive bevidste om måleenheden km. Han eller hun skal kunne koble km. enheden til noget konkret – en rute i lokalområdet. Børn på mellemtrinnet kan have svært ved at forholde sig til måleenhedernes betydning, derfor kobles det i denne opgave sammen med at udklække æg.

 

 

 

 

 

 

Dansk

Bliv pokéstops professor

Fag: dansk, historie

Klassetrin: mellemtrin.

pokémon go stops screenshot

Eksempel på opgave:

I skal I denne opgave vælge et pokéstop som ligger i området. Gå hen til pokéstoppet og undersøg det. Dit barn skal svare på følgende spørgsmål:

Hvordan ser pokéstoppet ud?

Hvordan kommer man der hen?

Hvad viser pókestoppet – handler det om en person, et sted, eller en bygning?

Find sammen information om stedet på nettet, og fremlæg informationerne om jeres pókestop til hinanden.

Faglige mål

I denne opgave arbejder dit barn med at opsøge og finde information om et monument i jeres lokalområde. Der arbejdes aktivt med dit barns kompetencer til at kunne udvælge relevant information, samt at formidle denne information. Derudover arbejder dit barn med at beskrive en lokation i lokalområdet, dette medvirker til, at han eller hun skal benytte sig af adjektiver. At være bevidst om udvælgelsen og brugen af adjektiver er vigtig for skriftlige udvikling.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.