Sociale medier i undervisningen

De sociale medier får skyld for meget, men de er blevet en uundgåelig del af vores hverdag. Det er de færreste unge, der kan leve et normalt socialt liv i dag, uden at være på Facebook. Der har man samtaler om stort og småt, får invitationer til hygge og fester, og finder ud af, hvad man har for i dansk til i morgen. Selvom der er en aldersgrænse på 13 år, så bliver mere almindeligt, at mindre børn også er med på bølgen. Sådan er udviklingen, og vi kan ikke ignorere det. På uddannelsesmessen Bett 2016 var et af de store spørgsmål: Hvordan kan vi, der er vokset op i den analoge verden, lære nutidens børn noget som helst om sociale medier?

Vi kunne selvfølgelig bare lade dem begå deres egne fejl. Der ikke nogen i vores generation, der kender så meget til sociale medier som de unge i dag. Vi har ingen erfaringer at trække på fra vores egen skoletid, fordi vi ikke havde den konstante adgang til internettet, som man har i dag. Kan man rådgive om noget, man ikke selv har oplevet?

Hvad er løsningen?

På nogle skoler forsøger man med forbud. Smartphones og Facebook hører ikke hjemme i klasseværelset. Det er distraherende for undervisningen. Det er for nemt at snyde til eksamen. Og de har bestemt en pointe. Det er en udfordring, at mange elever bliver fristet til at surfe på nettet og gå på Facebook i timerne. 2016’s pendant til at sende sedler rundt – her er risikoen for at blive opdaget bare langt mindre. For det første, bliver det forbudte naturligt endnu mere spændende. For det andet er det legende let for eleverne at omgå en blokering af bestemte hjemmesider.

Andre griber situationen an fra den modsatte vinkel. Vi må være til stede der, hvor de unge er. Hvis lærerne også er på Facebook, så kan vi møde eleverne i øjenhøjde. Problemet er, at de sociale medier også er de unges frirum, og hvis vi invaderer det på den måde, så vil de flygte væk fra autoriteterne – hen til et andet socialt medie.

Brug sociale medier konstruktivt

Det hjælper altså hverken at forbyde elevernes sociale online liv eller at jagte dem ind på deres domæne. Men det betyder ikke, at man ikke kan bruge sociale medier konstruktivt i undervisningen. Der er mange ting at lære om fx kildekritik, mediegenrer, retskrivning, billedanalyser, politik og økonomi, hvor Facebook kan levere perfekte eksempler. I forhold til klassens trivsel, er de sociale medier ofte helt centrale og bør uden tvivl tages med i diskussioner om godt kammeratskab. Desuden er det oplagt at hoppe med på en af de nyeste trends inden for læring, nemlig at få kontakt til skolebørn i andre lande, så man kan lære hinandens kulturer at kende.

Vi har et ansvar for at forberede vores børn på fremtiden i en global verden, hvor det at være online er lige så almindeligt som at børste tænder om morgenen. Selvom de er langt foran os i deres umiddelbare forståelse af teknologi, så kan vi stadig lære dem noget om alle de andre aspekter af livet. Det er i kombinationen af de to ting, at vi finder nøglen til fremtidens undervisning.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.