Undersøg hverdagen sammen med dit barn fra et matematisk perspektiv

Matematik er ikke kun noget, der findes i eller læres af bøger

Vores hverdag er fyldt med matematik. Vi bager med matematik, vi køber ind med matematik, vi bygger LEGO med matematik, og vi bor i matematik. Matematik er ikke magiske formler, vi skal lære udenad, men et værktøj til at beskrive den verden, vi lever i. Om dit barn har svært ved matematik i skolen, eller om han eller hun altid kommer hjem og klager over, at de andre er for langsomme, så vil dit barn uden tvivl have gavn og glæde af at undersøge hverdagen fra et matematisk perspektiv.

Vil du hjælpe dit barn med at finde ud af hvordan matematikken kan stille og svare på spørgsmål i hverdagen? Vil du hjælpe dit barn med at udvikle andre matematiske kompetencer? Så har vi her samlet nogle idéer til, hvordan I undersøger hverdagen sammen fra et matematisk perspektiv.

 

Den gode undersøgelse starter med det gode spørgsmål

Det vigtigste i en undersøgelse er, at man undersøger noget, der undrer én. Man skal finde det gode spørgsmål. Det kan være svært for dit barn selv at komme i tanke om noget, man kan undersøge – særligt hvis de er vant til, at matematik er lig regnestykker. I starten kan det derfor være en idé at stille spørgsmål, som undrer dig. Det kunne eksempelvis være:

  1. Hvor meget sukker, spiser vi i løbet af dagen?
  2. Kan vi forudsige, hvornår vi skal købe tandpasta igen?
  3. Hvordan kan det være at nogle trapper er rarere at gå på? Et det forskellen i hældningen, der gør forskellen?

Når I har et godt spørgsmål, er næste skridt at lægge en plan for, hvordan I kan undersøge problemet og nærme jer et svar. I det nedenstående gennemgår vi, hvordan man kan gribe en undersøgelse af mængden af sukker i ens mad an.

 

Eksempel på en matematisk undersøgelse i hverdagen

Start med at reducere problemet til et nemmere problem. Løs så dette problem for derigennem at få idéer til, hvordan I kan løse det oprindelige problem.

Hvis vi vil undersøge, hvor stor en mængde sukker, der er i vores mad, kan vi eksempelvis vælge at starte med at kigge på morgenmaden. Her skal vi så blive enige om, om vi kun kigger på det sukker, vi selv tilsætter, eller om vi også inddrager sukker, der er tilsat fra fabrikantens side. Her må du som forælder tage stilling til, hvilket niveau dit barn er på, og hvad han eller hun kan overskue. Hvis I vælger kun at kigge på det sukker, I selv tilsætter, kan undersøgelsen gøres mere konkret. I kan måle og veje sukkeret, finde ud af hvor meget, det svarer til i sukkerknalder og sammenligne med eksempelvis plakater fra tandlægen for at se, om I får for meget, eller se hvem der spiser mest.

Hvis I vælger at kigge på alt sukker, har I brug for flere informationer. Her kan det være en fordel at snakke om, hvordan I finder informationer, som I kan bruge i undersøgelsen. Det kan være varedeklarationer, frida.fooddata.dk og ikke mindst en undersøgelse af og oversigt over hvor meget og hvad, I spiser til morgenmad. På flere varedeklarationer er indholdet af sukker angivet i procent eller pr. 100 gram, og dit barn får dermed mulighed for at blive udfordret i sin forståelse af procent. Hvis dit barn kommer i problemer, kan du prøve at vise det konkret ved, at I bager noget sammen, der skal sukker i. I kan snakke om, hvor stor en del, der er sukker, og hvordan forholdet mellem sukker og de andre ingredienser ikke ændrer sig, selvom I laver mere. Kan I lave jeres egen varedeklaration?

 

Dokumentér jeres undersøgelse og få gode erfaringer

Når I har fundet indholdet af sukker I jeres morgenmad, kan det være en god idé at skrive ned, hvad I gjorde. Det kan være, I afgrænsede problemet yderligere, fandt informationer, tegnede eller prøvede at vise det konkret. I prøvede måske flere metoder og var nødt til at komme med et tilnærmet svar, da I ikke kunne finde alle informationer.

Ud fra jeres erfaringer kan I nu lægge en strategi for, hvordan I kan fortsætte undersøgelsen. Det fede ved undersøgende matematik er nemlig, at der ikke er nogen rigtig metode – der er ikke nogen trylleformular. I skal finde en strategi, der virker for jer og videreudvikle på den i forbindelse med de erfaringer, I gør jer.

 

God fornøjelse!

 

Interesseret i mere?

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og få undervisningstips og råd direkte i din indbakke.

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.